2019. február 17., vasárnap

Fonott kalács recept

A bejegyzés címe lehetne az is, hogy "avantgárd fonással készült" fonott kalács (Köszi Karcsi a megfogalmazást! :), de maradjunk egyenlőre annál, hogy ez fonott kalács.




Sok receptet elolvastam, mielőtt belevágtam, mert az igazat megvallva, bármennyire szeretek (és tudok is)  sütni, nem vagyok a kelt tészták királynője.

Egyrészt azért, mert ez egy elég nehéz műfaj, sok múlik a liszten, az élesztőn, a hőmérsékleten, és a recepten is. Az interneten nagyon sok recept van különböző péksüteményekről, és mindenki állítja, hogy mennyire egyszerű is a dolog. Igen, egyszerű, ha sokat gyakoroljuk, és tudjuk mikor lesz jó valami, és mikor nem.

Szóval, ez a recept egy kicsit változtatható az összetevőket illetően, azt is leírom, hogy én miben változtattam.

Hozzávalók:

50 dkg liszt
(sok helyen finomlisztet, sok helyen rétes lisztet olvastam. Én a következő keveréket használtam: 35 dkg süteményliszt (itt: polohrubá vyberová) és 15 dkg finomliszt.)

2,5 dl tej
(nyilván nem tejjel készítettem, hanem ezúttal vízre cseréltem, abban is felfut az élesztő, mert lesz benne cukor!, ha lett volna otthon mandulatejem, azzal készítem, de most csak szója volt, és azt a gyerek miatt nem akartam használni)

3 evőkanál cukor
(ezt később soknak találtam, legközelebb biztosan kevesebbet teszek bele)

1/2 kocka élesztő (20g)

2 tojás sárgája

1 teáskanál só

1 vaníliás cukor

50 g olvasztott vaj
(tejérzékenyeknek vajmentes margarin: vénusz sütőmargarin vagy wajo, Szlovákiában egyedül a Palmarin teljesen vajmentes, legalábbis én még mással nem találkoztam)
Margarinom nem volt otthon, 50 g olajat tettem, és így is működött.

Klasszikus eljárás: langyos folyadék+cukor+élesztő.
A lisztet szitálni kell!
Liszthez + só, vaníliás cukor, hozzáöntjük a felfuttatot élesztőt, majd elkezdjük dagasztani, közben hozzátesszük a tojások sárgáját, majd az olvasztott margarint vagy vajat (kinek mi jó) lassan öntjük hozzá és továbbdagasztjuk. Ha kész van, félretesszük kelni. Akkor van kész, ha a tészta nem ragad már sem a kezünkhöz, sem a tál falához.

Kb. fél óra alatt nekem a kétszeresére kelt. Ekkor jön a mutatvány a fonásokkal. Ebből a 1/2 kg lisztből kettő kisebb kalácsot tudunk készíteni. Állítólag a hatos fonás könnyű, de nekem ez sem sikerült elsőre.
És itt csúnyán elbuktam. Azt gondoltam 1x megnézek egy youtube videót és menni fog.. Hát nem ment. Ilyen avantgárd rendszertelen fonás lett, de az az igazság nem volt már türelmem vele szórakozni, nagyon kíváncsi voltam, milyen lesz a tészta:


Felvert egész tojással kentem meg. Ne csak a sárgájával kenjétek, mert akkor a sütőben hamar meg fog égni.
Miután ilyen kuszán összefontam, hagytam még kb. 15 percig kelni, és úgy ment a 180 fokos sütőbe (nem légkeveréses) 25-30 percre.

Ott azért már látszott, hogy nem baj, ha nem precíz a fonás, azért lesz belőle valami.


Rácson hagytam kihűlni.


Az eredmény egy nagyon puha, omlós, foszlós kalács, amiből az egyik pillanatok alatt elfogyott.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése